Reklama
  • Czwartek, 19 września 2013 (12:05)

    Jak reklamować zepsuty towar

Dowiedz się, kiedy możesz odesłać kupiony towar. I co zrobić, jeśli okaże się niezgodny z umową

Pani Agata kupiła synowi tornister. Niestety zapięcie nie zawsze dob- rze się zapina.

Reklama

– Czy mogę go reklamować? – zapytała. – Oczywiście. Jeśli w tornistrze nie działa zapięcie, jest to towar niezgodny z umową. Chyba że kupiła go pani przeceniony właśnie z tego powodu. Podobnie jest z innymi produktami z wyprawki szkolnej, np. podręcznikami. Warto je przejrzeć.

Zdarza się, że brakuje w nich kartek lub są źle wydrukowane. A to też podstawa do reklamacji. O znalezionej wadzie (lub innej niezgodności z umową, np. braku określonych właściwości) powinna pani zawiadomić sprzedawcę w ciągu 2 mies. od jej wykrycia.

Jeśli wada ujawniła się w ciągu 6 mies.

Jeśli wada ujawniła się w ciągu 6 mies. od zakupu, uzna- je się, że istniała już w chwili wydania towaru. Nie musi pani udowadniać, że nie powstała wskutek niewłaści- wego użytkowania. – Kupiłam dzieciom złą wersję ćwiczeń. Czy będę mogła je zwrócić lub wymienić?

Towar musi być nieużywany

– To zależy od sprzedawcy. Najlepiej uzgodnić z nim wcześniej ewentualną wymianę czy zwrot. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od pani towaru pełnowartościowego. – Przez Internet kupiłam ubrania. Część nie pasuje na dzieci. Mogę je odesłać? – Gdy robi pani zakupy „na odległość”, przysługuje pani prawo odstąpienia od umowy. Musi pani jednak odesłać zakupy w ciągu 10 dni.

Towar musi być nieużywany. Nie można oddać w ten sposób np. rozpakowanej płyty CD z programem edukacyjnym. Może ją pani reklamować, jeśli okaże się, że nie działa. – A jak kupiłam rzeczy używane?

– Ta zasada nie dotyczy transakcji pomiędzy dwoma konsumentami albo w trybie licytacji. Reklamować może pani jednak towary używane np. podręczniki czy inne pomoce naukowe kupione w komisie lub antykwariacie.

art. 4–9 ustawy z 27.07. 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego

Reklamacja – najlepiej na piśmie

Złóż reklamację w sklepie. Do pisma dołącz dowód zakupu. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata.

Możesz żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, a jeśli to niemożliwe – obniżenia ceny lub nawet odstąpienia od umowy.

Jeśli do produktu dołączona jest gwarancja, możesz zgłosić reklamację gwarantowi (zwykle jest to producent lub dystrybutor).

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:Pani | reklamacja | agata | CD | Ta

Zobacz również

  • Gdy zdarzenie na drodze jest poważne, wszyscy wiedzą, że trzeba wezwać pogotowie, policję... Ale przy mniej groźnych stłuczkach, nie zawsze wiemy, jak postąpić. Tymczasem od naszej reakcji po... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.