Reklama
  • Czwartek, 19 września 2013 (12:05)

    Jak reklamować zepsuty towar

Dowiedz się, kiedy możesz odesłać kupiony towar. I co zrobić, jeśli okaże się niezgodny z umową

Pani Agata kupiła synowi tornister. Niestety zapięcie nie zawsze dob- rze się zapina.

Reklama

– Czy mogę go reklamować? – zapytała. – Oczywiście. Jeśli w tornistrze nie działa zapięcie, jest to towar niezgodny z umową. Chyba że kupiła go pani przeceniony właśnie z tego powodu. Podobnie jest z innymi produktami z wyprawki szkolnej, np. podręcznikami. Warto je przejrzeć.

Zdarza się, że brakuje w nich kartek lub są źle wydrukowane. A to też podstawa do reklamacji. O znalezionej wadzie (lub innej niezgodności z umową, np. braku określonych właściwości) powinna pani zawiadomić sprzedawcę w ciągu 2 mies. od jej wykrycia.

Jeśli wada ujawniła się w ciągu 6 mies.

Jeśli wada ujawniła się w ciągu 6 mies. od zakupu, uzna- je się, że istniała już w chwili wydania towaru. Nie musi pani udowadniać, że nie powstała wskutek niewłaści- wego użytkowania. – Kupiłam dzieciom złą wersję ćwiczeń. Czy będę mogła je zwrócić lub wymienić?

Towar musi być nieużywany

– To zależy od sprzedawcy. Najlepiej uzgodnić z nim wcześniej ewentualną wymianę czy zwrot. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od pani towaru pełnowartościowego. – Przez Internet kupiłam ubrania. Część nie pasuje na dzieci. Mogę je odesłać? – Gdy robi pani zakupy „na odległość”, przysługuje pani prawo odstąpienia od umowy. Musi pani jednak odesłać zakupy w ciągu 10 dni.

Towar musi być nieużywany. Nie można oddać w ten sposób np. rozpakowanej płyty CD z programem edukacyjnym. Może ją pani reklamować, jeśli okaże się, że nie działa. – A jak kupiłam rzeczy używane?

– Ta zasada nie dotyczy transakcji pomiędzy dwoma konsumentami albo w trybie licytacji. Reklamować może pani jednak towary używane np. podręczniki czy inne pomoce naukowe kupione w komisie lub antykwariacie.

art. 4–9 ustawy z 27.07. 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego

Reklamacja – najlepiej na piśmie

Złóż reklamację w sklepie. Do pisma dołącz dowód zakupu. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata.

Możesz żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, a jeśli to niemożliwe – obniżenia ceny lub nawet odstąpienia od umowy.

Jeśli do produktu dołączona jest gwarancja, możesz zgłosić reklamację gwarantowi (zwykle jest to producent lub dystrybutor).

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:Pani | reklamacja | agata | CD | Ta

Zobacz również

  • Osoby niepełnosprawne, którym przyznano rentę z powodu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, a które mają własny samochód i dojeżdżają nim na niezbędne zabiegi... więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 8

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.