Reklama
  • Poniedziałek, 13 marca (13:00)

    Zwrot kosztów przesyłki

Reklama

Pani Jolanta kupiła buty w sklepie internetowym Zalando. Zamówienie złożyła na polskiej stronie tego niemieckiego przedsiębiorcy. Sklep ma certyfikat jakości, więc nie spodziewała się żadnych kłopotów.

Kiedy jednak odebrała przesyłkę i obejrzała buty, uznała, że to nie to, o co jej chodziło. Postanowiła więc – skoro przysługuje jej takie prawo – w ciągu 14 dni odstąpić od zawartej umowy kupna i odesłać obuwie z powrotem. Regulamin sklepu informował, że koszty ewentualnego zwrotu towaru ponosi sprzedawca, firma zalecała jednak korzystanie z usług konkretnej firmy kurierskiej.

Pani Jolanta dwukrotnie zamawiała odebranie przesyłki, ale za każdym razem nikt się nie zjawiał. Dlatego postanowiła odesłać buty za pośrednictwem wybranej przez siebie innej firmy kurierskiej. Sprzedawca wówczas odmówił przyjęcia paczki. Pani Jolanta musiała więc opłacić podwójne koszty transportu (do i ze sklepu). Nie dała jednak za wygraną.

Zwróciła się do sprzedawcy o zwrot pieniędzy, które zapłaciła za usługę przewoźnika. Gdy ten odmówił, poprosiła o pomoc Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK), które podjęło negocjacje. Dzięki współpracy ECK Polska i ECK Niemcy, sklep przyznał rację pani Jolancie i zwrócił jej kwoty wydane na kurierów.

Poprosiliśmy o komentarz Katarzynę Słupek z ECK Polska. Przyglądając się sprawie pani Jolanty łatwo możemy się przekonać, jak ważne są przepisy regulaminu sklepu internetowego (w momencie transakcji staje się on częścią umowy zawieranej z e-sprzedawcą). W omawianym przypadku sklep poinformował w nim, że pokryje koszty odesłania zakupów w przypadku zwrotu towaru przez klienta.

To pewien bonus, bo co do zasady, zgodnie z przepisami, to konsument płaci za przesyłkę (przedsiębiorca może jednak, tak jak w tym przypadku, zaproponować korzystniejsze dla klienta rozwiązania). Sprzedawca jednak nie określił w regulaminie, że musi być to konkretna firma.

Pani Jolanta, zgodnie z instrukcją, wybrała najpierw firmę zalecaną przez sklep, ale skoro kurier się nie pojawiał, zdecydowała się na inną. Regulamin jej na to pozwalał. A przedsiębiorca, z którym konsument zawiera umowę, zgodnie z prawem i dobrym obyczajem, odpowiada za niesolidność swoich podwykonawców.

Tu znajdziesz wsparcie

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) przyjmuje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur pod- róży, linii lotniczych czy sklepów internetowych.

Skargę można złożyć, korzystając z zakładki „złóż skargę” na stronie www. konsument.gov.pl lub w siedzibie ECK w Warszawie – Plac Powstańców Warszawy 1.

ECK udziela też bezpłatnych porad prawnych: tel. 22 55-60-118 (od poniedziałku do piątku w godz. 10-14) lub za pomocą formularza w zakładce „zadaj pytanie”.

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • 1. Wydawana przez NFZ karta ubezpieczenia zdrowotnego EKUZ zapewnia pokrycie kosztów leczenia w krajach Unii zgodnie z obowiązującymi w nich przepisami. A to oznacza, że niektóre z tych kosztów,... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.